A Karma Kagyü hagyományvonal története

A Karma-Kagyü hagyományvonalat, – mely a négy nagy tibeti buddhista tradíció egyiként – Arany-hagyományvonalnak is neveznek, hiszen mestertől tanítványig közvetlen történik a tanítások átadása. Amikor a tanítvány eléri a megvalósítás azon szintjét, akkor pedig Ő maga is azok hordozójaként továbbadja azt, így fenntartva ezt a közel egy évezredes múlttal rendelkező tradíciót, mely máig is töretlen.

A tanítások forrása magától Vadzsradharától (szkrt.), tibetiül Dordzse Csangtól ered, aki valós megjelenésében nem emberi alak, nem is formatest, hanem igazságtest – tib. dharmakája. Képi ábrázolásában Vadzsradhara teste kék színű, kezében csengőt és gyémánt jogart tart, melyet mellkasa előtt keresztez.

Dordzse Csang tudását először Tilopának az indiai mahasziddhának adta át, akitől a Kagyü hagyomány központi tanítását, a Mahamudra tanítást is megkapta nem emberi formában, hanem szívből, tudatból tudatba.

Az indiai mahasziddha Tilopa után Naropához kerültek a tanítások, aki akácsak mestere, indiaiként, az akkoriban legnagyobb buddhista egyetem, a Nalanda egyetem egyik legmagasabb tudású professzoraként ismertek, de feladva világi életét a jógi életmódot választotta és így került kapcsolatba Tilopával

Naropától Marpa Lotzawához, Marpához a fordítóhoz kerültek a tanítások, aki Tibetből több alkalommal – összesen háromszor – átlépve a nepáli határt, gyalogszerrel járta meg Indiát, hogy megkapja a Kagyü-vonal legfőbb tanításait a Mahamudra és Naropa legfőbb tanítását a Naropa Hat Jógáját, a Tumó, az Illuzórikus test, az Álomjóga, a Bardó, a Powa és a Tiszta Fény tanításokat.

Marpa után Milarepa vitte tovább a hagyományt, akit Tibet legnagyobb jógijaként, már Marpa tanítója, Naropa is megjövendölt, melyet megosztva Marpával, nagy tiszteletét fejezte ki eljövendő tanítványa, Milarepa felé. Marpa akárcsak az Ő mestere továbbadta a Mahamudra és a Hat Jóga tanításokat Milarepának, majd Ő pedig legfőbb tanítványának, Gampópának. Milarepának számos egyéb tanítványa is volt, köztük Recsungpa, de sok nagy megvalósítást elért is, így női tanítványok, akik közül öten a szivárvány-testet elérve, maguk után semmilyen emberi nyomot nem hagyva távoztak ebből a világból

A hagyományvonal mestereinek sorában, Gampopát máig a legfőbb Kagyü-vonaltartóként tartják számon, aki mielőtt szerzetesnek állt, világi éltében orvosként tevékenykedett. Először Kadampa (Fokozatos út) tanításokat kapott, majd Milarepa tanítványaként Ő is akárcsak elődei a Mahamudra tanításokat és Naropa Hat Jógáját megkapva, továbbadta legfőbb tanítványának az első Karmapának, Düszum Tyenpának. Gampópa nevéhez számos egyéb kagyü vonal megalapítása köthető, mint például Drikung- Drukpa-Kagyü és egyéb kagyü vonalak, de tőle, az első Karmapának való átadástól eredeztethetjük a Karma-Kagyü átadási vonalat.

Düszum Tyenpa, az első Karmapa folytatva elődei lényeket segítő tevékenységét, így három fontos kolostort alapított, melyek közül a Tsurpuban található vált a Karma-Kagyü hagyomány legfontosabb központjává. A vonal töretlenségéről Drogon Rechen, az első Karmapa legfőbb tanítványa gondoskodott, akin keresztül a tanításokat az első Karmapa reinkarnációja a második Karmapa, Karma Paksi vitt tovább, így lett ez a hagyományvonal az első felismert reinkarnációs vonal Tibetben. Karma Paksi személyét nem csak hazájában, de Kínában is nagy tisztelet övezte. Korának legnagyobb tanítójaként, maga a kínai császár hívta meg udvarába, hogy ismertesse a buddhista tanításokat, így Ő és egy akkoriban meghívott szakja láma áldásos tevékenysége nagy hatással volt a tibeti buddhista tanok Kínában történő elterjedéséért. Karma Paksival még a nagy felfedező, maga Marco Polo is találkozott Kínában közel 800 évvel ezelőtt. A második Karmapát a harmadik Karmapa követte a sorban, akit Rangdzsung Dordzsének hívtak, akit újabb és újabb inkarnációk követtek, mely élő átadási vonal így máig töretlen, a jelenlegi inkarnációval, Őszentsége a 17. Tháje Dordje Karmapával.

A Kagyü vonal fő inkarnációs vonala a Karmapa, de fontos tudni a vonalhoz tartozó egyéb nagy mesterekről is, mint a Shamarpák, Situpák, Gyalcabpák, vagy Jamgon Kongtrulok. A Shamarpák reinkarnációs vonala közül hat fő vonaltartó van, akiket nevükből adódóan a vörös kalapos lámáknak is neveznek. Fontos szerepük van emellett a Situpáknak, akik közül négy mester, míg a Gyacakpák közül egy volt a Karma-Kagyü átadási vonalban.

A 15. Karmapa, Katyab Dordzse – a vonal jelentős lámájaként – tanítványai között olyan mesterek szerepeltek, mint az első Beru Khyentse, és a második Jamgon Kongtrul. Mind az első és a második Beru Khyentse és az első Jamgon Kongtrul a Kagyü hagyomány legfontosabb lámái közé sorolhatók. A jelenlegi inkarnáció, II. Beru Khyentse az első Beru Khyentse inkarniációja, mely inkarnációs vonal Khyentse Wangpótól ered, aki a Rimé mozgalom (nem szekretáriánus mozgalom) megalapítója, és a legkülönbözőbb átadási vonalak tartója is volt egyben, mint a Kagyü a Nyigma, Dzsonang, vagy a Sangpa hagyományoké.

A 16. Karmapa Rangdzsung Rigpe Dordzse tanítványa között volt második Beru Khyentse a második Jamgon Kongtrul, akik Situpával egyben mesterei is voltak saját mesterüknek. A 16. Karmapa ismerte fel a következő Shamarpát, Situpát, Jamgon Kongtrult és Beru Khyentsét sok egyéb lámával együtt. Ez hát a Karma-Kagyü hagyományvonal, egészen Tilopától a Karmapákon át, mely összesen 41 reinkarnálódott mesterrel, a Mahamudra és Naropa hat jógájának tanításaival és különböző Jidam gyakorlatokkal a középpontban számos nyugati tanítványt is számlál világszerte.

[ A szöveg Beru Khyentse Rinpoche, a Karma Kagyü Hagyományvonal története című 2013-ban adott szóbeli tanítása alapján készült ]

IRATKOZZ FEL!

Töltsd ki az alábbi mezőket és elsőként fogsz értesülni a legújabb híreinkről