Menedékfa

A Karma Kagyü hagyományvonal

Története

A Karma-Kagyü hagyományvonalat, – mely a négy nagy tibeti buddhista tradíció egyiként – Arany-hagyományvonalnak is neveznek, hiszen mestertől tanítványig közvetlen történik a tanítások átadása. Amikor a tanítvány eléri a megvalósítás azon szintjét, akkor pedig Ő maga is azok hordozójaként továbbadja azt, így fenntartva ezt a közel egy évezredes múlttal rendelkező tradíciót, mely máig is töretlen.

A tanítások forrása magától Vadzsradharától (szkrt.), tibetiül Dordzse Csangtól ered, aki valós megjelenésében nem emberi alak, nem is formatest, hanem igazságtest – tib. dharmakája. Képi ábrázolásában Vadzsradhara teste kék színű, kezében csengőt és gyémánt jogart tart, melyet mellkasa előtt keresztez.

Menedékfa
Tilopa

Dordzse Csang tudását először Tilopának az indiai mahasziddhának adta át, akitől a Kagyü hagyomány központi tanítását, a Mahamudra tanítást is megkapta nem emberi formában, hanem szívből, tudatból tudatba

A tanítások forrása magától Vadzsradharától (szkrt.), tibetiül Dordzse Csangtól ered, aki valós megjelenésében nem emberi alak, nem is formatest, hanem igazságtest – tib. dharmakája. Képi ábrázolásában Vadzsradhara teste kék színű, kezében csengőt és gyémánt jogart tart, melyet mellkasa előtt keresztez.

Tilopa
Naropa

Az indiai mahasziddha Tilopa után Naropához kerültek a tanítások, aki akárcsak mestere, indiaiként, az akkoriban legnagyobb buddhista egyetem, a Nalanda egyetem egyik legmagasabb tudású professzoraként ismertek, de feladva világi életét a jógi életmódot választotta és így került kapcsolatba Tilopával

Naropa
Marpa

Naropától Marpa Lotzawához, Marpához a fordítóhoz kerültek a tanítások, aki Tibetből több alkalommal -összesen háromszor átlépve a nepáli határt, gyalogszerrel járta meg Indiát, hogy megkapja a Kagyü-vonal legfőbb tanításait a Mahamudra és Naropa legfőbb tanítását a Naropa Hat Jógáját, a Tumó, az Illuzórikus test, az Álomjóga, a Bardó, a Powa és a Tiszta Fény tanításokat.

Marpa
Milarepa

Marpa után Milarepa vitte tovább a hagyományt, akit Tibet legnagyobb jogijaként, már Marpa tanítója, Naropa is megjövendölt, melyet megosztva Marpával, nagy tiszteletét fejezte ki eljövendő tanítványa, Milarepa felé. Marpa akárcsak az Ő mestere továbbadta a Mahamudra és a Hat Jóga tanításokat Milarepának, majd Ő pedig legfőbb tanítvanyának, Gampópának. Milarepának számos egyéb tanítványa is volt, köztük Recsungpa, sokan nagy megvalósítást is elértek, voltak női tanítványok is, akik közül öten a szivárvány-testet elérve, maguk után semmilyen emberi nyomot nem hagyva távoztak ebből a világból.

Milarepa
Gampopa
Gampopa
Karma 1 Duszum Tyenpa

Düszum Tyenpa, az első Karmapa folytatva elődei lényeket segítő tevékenységét, így három fontos kolostort alapított, melyek közül a Tsurpuban taláható volt a Karma-Kagyü hagyomány legfontosabb központjává. A vonal töretlenségéről Drogon Rechen, az első Karmapa legfőbb tanítánya gondoskodott, akin keresztül a tanításokat az első Karmapa reinkarnációja a második Karmapa, Karma Paksi vitt tovább, így lett ez a hagyományvonal az első felismert reinkarnációs vonal Tibetben. Karma Paksi személyét nem csak hazájában, de Kinában is nagy tisztelet övezte. Korának legnagyobb tanítójaként, maga a kínai császár hívta meg udvarába, hogy ismertesse a buddhista tanításokat, így Ő és egy akkoriban meghívott szakja láma áldásos tevékenysége nagy hatással volt a tibeti buddhista tanok Kínában történő elterjedéséért. Karma Paksival még a nagy felfedező, maga Marco Polo is találkozott Kínában közel 800 ével ezelőtt. A második Karmapát a harmadik Karmapa követte a sorban, akit Rangdzsung Dordzsének hívtak, akit jobb és jobb inkarnációk követtek, mely élő átadási vonal így máig töretlen, a jelenlegi inkarnációval, Őszentsége a 17. Tháje Dordje Karmapával.

I. Karmapa Dzsuszüm Tyempa
16. karmapa Tulkukkal

A Kagyü vonal fő inkarnációs vonala a Karmapa, de fontos tudni a vonalhoz tartozó egyéb nagy mesterekről is, mint a Shamarpak, Situpak, Gyalcabpak, vagy Jamgon Kongtrulok. A Shamarpák reinkarnációs vonala közül hat fő vonaltartó van, akiket nevükből adódóan a vörös kalapos lámáknak is neveznek. Fontos szerepük van emellett a Situpáknak, akik közül négy mester, míg a Gyacakpák közül egy volt a Karma-Kagyü átadási vonalban.
A 15. Karmapa, Katyab Dordzse – a vonal jelentős lámájaként – tanítványai között olyan mesterek szerepeltek, mint az első Beru Khyentse, és a második Jamgon Kongtrul. Mind az első és a második Beru Khyentse és az első Jamgon Kongtrul a Kagyü hagyomány legfontosabb lámái közé sorolhatók.
A jelenlegi inkarnáció, Il. Beru Khyentse az első Beru Khyentse inkarniációja, mely inkarnációs vonal Khyentse Wangpótól ered, aki a Rimé mozgalom (nem szekretáriánus mozgalom) megalapítója, és a legkülönbözőbb átadási vonalak tartója is volt egyben, mint a Kagyü a Nyigma, Dzsonang, vagy a Sangpa hagyományoké.

XVI. Karmapa és Tulkuk a Kanying Shedrup Ling templomnál
17.Karmapa 4.Jamgon Kongtrul 3.Beru Khyentse

A 16. Karmapa Rangdzsung Rige Dordzse tanítványa között volt második Beru Khyentse a második Jamgon Kongtrul, akik Situpával egyben mesterei is voltak saját mesterüknek. A 16. Karmapa ismerte fel a következő Shamarpát, Situpát, Jamgon Kongtrult és Beru Khyentsét sok egyéb lámával együtt. Ez hát a Karma-Kagyü hagyományvonal, egészen Tilopától a Karmapákon át, mely összesen 41 reinkarnálódott mesterrel, a Mahamudra és Naropa hat jógájának tanításaival és különböző jidam gyakorlatokkal a középpontban számos nyugati tanítványt is számlál világszerte.
[A szöveg Beru Khyentse Rinpoche, a Karma Kagyü Hagyományvonal története cimü 2013-ban adott szóbeli tanítása alapján készült ]

XVII. Karmapa, IV. Jamgon Kongtrul, II. Beru Khyentse 2015 Kagyü Mönlam

Hírlevél

Hírleveleinkben értesítünk  beavatásokról, tanításokról.. lehetőséget kínálunk kedvezményes jegy elővételekre! Ne maradj le.. Iratkozz fel!