Beru Khyentse Rinpoche szóbeli tanítása a Ngöndróról

A Ngöndro annyit jelent, hogy alapgyakorlatok. Négy speciális Ngöndro van, négy alapgyakorlatról beszélünk. Az első a Menedékvétel, a leborulás. A második a Dordzse Szempa gyakorlata. A harmadik a Mandala felajánlás. A negyedik a Guru jóga gyakorlata. Az alapgyakorlatok egyik legfotosabb tulajdonsága a tisztítás, tisztítógyakorlatokról van szó. Főként az első kettő, a leborulás és a Dordzse Szempa nagyon erős tisztítógyakorlatok. Két kategoriája van a Ngöndrónak. A négy általános és a négy speciális alapgyakorlat. A négy általános alapgyakorlat tulajdonképpen négy szemlélődési gyakorlat, négy alapvető gondolaton való szemlélődés.

A négy általános alapgyakorlat

Az első a drága emberi test gondolata. Drága emberéletünk különlegességén és ritkaságán szemlélődünk és meditálunk.

A második a mulandóság gondolata. Azon szemlélődünk, hogy milyen könnyű elveszíteni ezt a drága emberi testet. Minden mulandó. Legfőképpen az életünk mulandó. Ha megszülettünk, egészen biztosan meg fogunk halni. A halál, ami biztosan eljön, mindannyiunk számára a legfélelmetesebb dolog. Annak ellenére, hogy félelmetes, mégsem tudjuk elkerülni, mindenképpen el fog jönni. Emberi lényként ezzel szembesülnünk kell. Nemcsak mi emberek, hanem a buddhák is meghalnak. Tudjuk, hogy a buddháknak óriási képességeik és erejük van, de ők sem kerülhetik el a halált.

Ezen gondolkozva és meditálva gondolhatjuk végig, hogy amikor meghalunk, teljesen egyedül megyünk tovább, mindent hátra kell hagyjunk. Amit magunkkal tudunk vinni, ami a segítségünkre tud lenni, az a dharma. A mulandóságon való szemlélődés is oda vezet el, hogy a legfontosabb dolog, ami ezen az életen is túlmutat, az a dharmagyakorlás.

A harmadik alapgondolat a karma gondolata. Van jó karma és van rossz karma. A jó karma jó cselekedetekből fakad, a test a beszéd vagy a tudat által elvégzett cselekedetekből. Jó tett jót eredményez, rossz tett rosszat eredményez. Ezért nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy milyen cselekedeteket végzünk, mert annak a gyümölcse követni fogja magát a tettet. Még az is nagyon fontos, hogy a karma egyéni, mindenkinek saját egyéni karmája van, nagyon oda kell figyelnünk milyen cselekedeteket végzünk.

A következő életünk hogy fog alakulni, azt az ez életben és a múltban elvégzett tetteink határozzák meg. Ha jó életet szeretnénk a jövőben, akkot jócselekedeteket végezzünk, legyünk jószívűek. Pozitív karma fakad a kegyelemből is. Legyünk pozitívak, szeretetteliek és együttérzők az összes lény irányában.

A negyedik általános alapgyakorlat a létkör, a szamszára szenvedéséről szól. Arról, hogy folyamatosan a szenvedés létkörében forgunk a születés és a halál egymásutánjaival körbe és körbe. Ebben a létkörben forog a hat világ összes lénye, és itt beszélünk a hat létbirodalomról, tehát a poklok világáról, az éhes szellemek világáról, az állatok világáról, az  emberi világról, a félistenek világáról és az isteni birodalmakról. Mindannyiukra jellemző, az összes érző lényre, mind a hat létbirodalomban, hogy az életük szenvedéssel teli.

Ameddig a lét körében vagyunk, addig mindig szenvedés van. Mondhatjuk, hogy a lét körében a hétköznapi életünkben is van boldogság, de az átmeneti. Mindig véget ér és mindig szenvedésbe torkollik. Ezért mondjuk, hogy a lét köre az mindig szenvedésteli. Innen a kiút csak  a megvilágosodás. A negyedik gondolaton való meditáció, szemlélődés ezt kelti fel bennünk, hogy dharmát gyakoroljunk, és az elvezet a megvilágosodáshoz. Ez vezet ki a lét köréből.

Ez a négy általános alapgyakorlat, más néven a négy gondolat.